Det genomfördes också 103 kontakter med markstationen via den medskickade crossbandslänken som fick en täckning på nästan 90 mil över 13 Mexikanska stater.

Apparaterna kunde efter landningen lokaliseras 30 km från den plats som den skickades upp och den komplicerade mekanismen som skulle fälla ut fallskärmen när ballongen brast visade sig ha fungerat väl.

Det här är andra försöket som klubben, som heter "Amateur Radio Club of the State of Guanajuato", gör och man planerar ytterligare ett under 2011.

Ett intressant videoklipp med bilder på apparaten, från markstationen och från uppfärden tagna med den medskickade kameran ser du nedan.

Och Videon som togs av SARSEM-ICARUS II medan den stiger upp genom stratosfären: