Vår turné genom Roslagen startades med ett studiebesök på tändkulemuseet, ett museum för alla åldrar. Vi fick träffa en eldsjäl som berättade med stor inlevelse om tändkulemuseets tillkomst, verksamma tiden och "fall". Vi fick demonstrerat hur "tändkulan" startades, hur vi kunde "höra" fiskebåtarna komma iland, känna lukten av vilken olja som användes. Som bränsle använder man nu dieselolja men att motorn blev så populär över hela världen var att den gick på vilken olja som helst - fiskolja, rapsolja , olivolja., palmolja etc. Ett antal gånger gick verksamheten konkurs. Man exporterade teknisk utrustning ända till Afrika på den tiden.
Övrig utrustning som presenterades var svarvar och alla maskiner som drevs via remmar i taket. Vi fick också oss till livs om den miljö som arbetarna arbetade/levde i, hur de utbildades, etc. Det tog sju år att bli en utlärd arbetare . Under lärlingstiden var det många som skadades och fick men för livet. Arbetarskyddet på denna tid var inte det bästa. Krut lades på de erfarna svarvarna.
Då vi hade fått en stor del till livs från epoken Tändkula begav vi oss till Älmsta sjöfartsmuseum, just i Älmsta. Här möttes vi av kunnig guide som med stor inlevelse berättade om seglationstiden - fram till och med dagens fartyg. Förutom muntligt fick vi även en guidad tur genom museet.
Museet var litet men vad prylar det fanns, skänkta av ortsbor. Väggarna i samlingsrummet var "tapetserade" med målningar av segelfartyg av bl.a. den kända konstnären Harald Lindberg. Det fanns även fartygsmodeller från segelskutor till dagens moderna färjor/bilbåtar.
På tändkulemuseeet fick vi titta in i den tidens kontor där direktören satt - helt tidstypiskt. Rummet var autentiskt. Inga kvinnor jobbade här på den tiden. I Älmsta kunde vi besöka skeppargården och få en uppfattning om hur välbärgade sjöfolk - läs skeppare - bodde.
Sammantaget kan det sägas att dagen var mycket lyckad, intressanta studiebesök, duktig chaufför, glada deltagare och vackert väder. Vad mer kan man begära?
Gun /SMØYDQ
Bilder:
X01: Pythagoras. Fabriken står kvar i sitt ursprungliga skick.
X02: SödRa:s medlemmar anländer.
X02B: Vår eminente guide Markus berättar allt för oss med stor inlevelse.
X03: En av huvudprodukterna var tänkulemotorn. Denna var i drift och provkördes. 8 hästkrafter, 450 varv/minut. Drevs av jordnötsolja, torskleverolja, majs, raps, palmolja eller smör!
X04: En annan produkt var svarvar som tillverkades här. De gjutna delarna gjordes på annat håll.
X05: Den unika industrilokalen står orörd sedan 1964.
X06: I början drevs alla maskiner via remmar i taket. Kraften kom från en stor tändkulemotor i ett annat rum.
X07: Exenterpress, där man ibland kunde förlora ett finger.
X08: Tidstypiskt kontor med skrivmaskiner, räknesnurror och kopiering med ”blåkopior”. Ett ritingsarkiv fanns i angränsande rum.
X09: Arbetarbostad,
X10: Efter besöket gick vi ut och åt på stan. Det blev tillfälle att se en del av pittoreska Norrtälje. Här ligger ångfartyget ”Norrtelje” i hamn.
X21: Nu fortsatte resan till Älmsta sjöfartsmuseum, ett antal mil norr om Norrtälje.
X22: Vid entrén står mast och rigg från den gamla roslagsslupen Elvira.
X23: Vår engagerade guide, Lisbeth Modin som jobbat på Stockholm radio, och även radioamatör.
X24: Flagga från slupen Elvira.
X25: Stor samling av diverse båtmotorer.
X26: Många modeller av segelfartyg.
X27: Senaste utsällningshallen innehåller flertalet båtar.
X28: Smuggling av främst sprit förekom förr.
X29: En mindre ångmaskin.
X30: Knopar av alla slag!
X31: Ursprungliga skansen (logi) från barken Anna & Meta. Folk var ganska småväxta förr.
X32: Skeppargården.
X33: Interiör. Så här kunde en välbärgad skeppare leva.
X34: Tack för denna gången! Nästan alla är samlade till gruppbilden.