Vi hade tur med vädret! Lördagen var riktigt fin. Ovanligt varmt för årstiden, svag vind och ganska soligt. Fina förutsättningar alltså.På morgonen kom Västerhaninge Sjöscoutkår till oss för att köra JOTA/ JOTI – Jamboree On The Air och Jamboree On The Internet. Scouter från många länder deltager och meningen är att man skall skapa kontakter över gränserna.

Vi hade fyra olika ”Stationer” för scouterna: Amatörradiostationen med signalen SJ0TA, Löda ihop en elektronikbyggsats, Prova på morsesignalering eller köra portabelradio från en bivack ute i en närliggande ekdunge.

Vid miken

Under dagen körde vi en hel del kortvåg från vår ordinarie klubbstation med signalen SJ0TA. Jag själv, SM0ASB höll i detta. Dagen började med en invigning som hölls på 80- metersbandet SSB. Masterstationen fanns i Trollbäcken och vi hade inga problem med att checka in. Sedan gick vi över till 20- metersbandet och körde stationer i Europa; Tyskland, Kroatien, Grekland, UK och många fler. De stod på kö, s.k. pileup, så det var ibland svårt att höra vem som anropade eftersom alla ”pratade i mun” på varandra. Många av motstationerna var också med i JOTA så där kunde scouterna prata med varandra, ställa frågor och så vidare. Rädslan för mikrofonen släppte snabbt och ibland blev konversationerna långa.

20241019 Carl instruerar02

Ute i samlingssalen hade vi morseträning och eletronikbygge. Vi hade skaffat ett par olika byggsatser scouterna kunde löda ihop och få att fungera Man fick lära sig lite om olika komponenter, färgkoden på motstånden osv. Carl CVK instruerade och hjälpte till.

20241019 CW

Här är det morseövning ledd av Robban SM0TAE medan elektronikbyggandet pågår i bakgrunden.

Runt bordet

Här sitter ledarna och gör i ordning QSL- korten. De kort vi skickar som bekräftelse på radiokontakterna.

Bivacken

Så här fint såg det ut i ekbacken.

Under bivacken

Och under presenningen hittade jag Christer SA0BFC och Nils SM0FNV som hade ett par olika stationer de körde portabelt med med hjälp av en antenn mellan träden och ett batteri. Vädret var mycket bättre i år. Förra året var det fuktigt och tidvis regn. I år riktigt trevligt!

Efteråt verkade alla nöjda och glada. Årets JOTA/ JOTI hade varit riktigt rolig och vi hoppas att vi kan ha detta nästa år också. Jag tackar alla som var med och hjälpte till under dagen!

//Stefan SM0ASB, ordförande