Stugan var verkligen i behov av en uppfräschning. Tidigare hade vi städat upp inomhus, dammtorkat och tvättat golven, gjort rent fönster och fönsterkarmar inne och ute samt tvättat altanen. Allt detta innan vårt "öppet hus" den 1 juni.
Sedan gick det inte länge förrän Joacim och Christer spontant tog tag i målningen. Färg och penslar fanns inköpa sedan tidigare så det var "bara" att sätta igång.

"Södra sidan" är den där vi har vedförrådet. Där saknas hängränna, så vattnet från taket droppar ner vilket gör att panelen på vissa ställen ruttnat i nederkant. Likaså behövde vindskivorna ses över och delvis bytas.

Här är en bild som visar hur det ser ut före och efter. Prydligt, eller hur?

Stugan är ganska gammal och det är inte bara att åka och köpa panel och locklist i rätt dimensioner utan man fick köpa virke som sedan sågades till.

Gålö Gärsar

Joacim har bra kontakt med hembygdsföreningen Gålö Gärsar så man fick hjälp att såga till det i deras verkstad. Det är Christer, SM0TWK som sågar.

Sedan byttes panelen och locklisterna.

Nya paneler

De var sämst just vid hörnet.

Sedan var det dags att måla.

Joacim på stege

Här är Joacim på stegen.

Sedan fortsatte målningen av bara farten. Joacim och Christer tyckte det var lika bra att måla hela stugan när man ändå var igång. Fönsterbågarna blev också målade, så det blev en full översyn.

IMG 7528b

Också insektshotellet och vedförrådet blev uppsnyggat.

Insektshotellet

Nu är stugan väldigt fin. Det blev ett ordentligt lyft! Det här var ett stort arbete. Joacim och Christer lade ner 4 -5 timmar per dag i 7 dagar runt midsommar. Christers son Marcus var också med och bidrog med massor. Linus, SM5OUU kom och hjälpte till att måla fönsterbågarna en dag då han egentligen ville köra någon test.

Nu känns det mycket roligare att komma till klubbstugan! Det är snyggt och prydligt ute, snyggt och prydligt inne!
Ett jättestort tack från övriga i styrelsen och mig för detta eminenta arbete! Joacim, Christer och Markus, som gjorde det mesta. och Linus för att du kom en dag och hjälpte till. Tack också till Gålö Gärsar för er hjälp!

Vi är helt beroende av frivilliga insatser - det här gör mig väldigt glad och tacksam både personligen och på föreningens vägnar!

SM0ASB Stefan
ordförande