Longmont Amateur Radio Club har därför ordnat så att tomten i år kommer att vara tillgänglig på radio istället så att barnen kan prata med honom men ändå hålla på den sociala distansen.

Dom kommer att finnas i luften kl 18-19 mellan den 1-5 december och dom uppmanar andra radioamatörer att ge sina barn och barnbarn en chans att prata med tomten via radio istället.

Tanken är dels att låta barnen få en chans att på ett kanske lite mer spännande, och hi-tech, sätt prata med tomten. Men det kan också ge barnen en ide om att saker kan lösas på flera sätt och ibland även med amatörradio, och därför kanske så ett frö hos barnen när det gäller amatörradiohobbyn. "Wow, jag kan prata direkt med tomten med radio, coolt! Det måste jag lära mig mer om!"

Men, säger Chuck Poch K0ITP, som är ordförande i klubben, en annan poäng är att föräldern som är med vid sändningen kan få tips om vad som står på önskelistan, det är "win-win" alltså menar han!

Steve Haverstick KF0AGY, som är marknadsansvarig i klubben, hoppas att eventet ska tända lite nytt intresse som på sikt kan ge lite nya medlemmar till den sakta utdöende hobbyn.

Läs hela artikeln här.