De första mer detaljerade uppgifterna om farleder och ankarplatser kring Berga och Muskö är från 1200-talet och beskriver bl.a Älvsnabben, Mälsten och Gålö.

På Gålö har också sedan 1942 funnits en flottbas som använts främst för motortorpedbåtar och på den tiden fanns det även en stor berganläggning där bl.a torpederna förvarades.

Gålöbasen användes fram till 1985 då den föll offer för "rivningshysterin", många av byggnaderna revs, bergrummen murades igen och det mesta av radio- och annan teknisk material har succesivt monterats ner och platsen har sedan dess varit militärt övningsområde. Idag är Gålöbasen fortfarande militärt skyddsområde men där finns framför allt Veteranflottiljen med ett antal fullt fungerande motortorpedbåtar och andra intressanta fartyg.

Naturligtvis finns där även ett radiomuseum där mycket av svensk militär radio- och sambandsmateriel som använts inom marinen och kustartilleriet samlats. Mycket av apparaterna är fullt fungerande och utgör reservdelar för fartygens radio- och sambandsmateriel. Museet drivs av radioklubben SK0MTB.

På lördagen den 23 september gör föreningen ett studiebesök på Gålöbasen där museet kommer att visas och kanske kan det också finnas möjlighet att titta på några av det tiotal fartyg som finns på basen.

Kl 10.00 börjar besöket och det beräknas pågå fram till kl 12 men var där i tid eftersom det bara finns en grind och den är låst efter insläppet då området är militärt område.

Du kan läsa mer om museet och Gålöbasen på radioklubbens hemsida här