Det var drygt tio scouter med ledare som besökte oss och vi hade tillsammans ordnat ett antal olika aktiviteter. Det officiella Jota-programmet började klockan nio med officiell invigning av eventet med utsändning via kortvågsradio. Därefter blev det radiokörning och andra inom- och utomhusbaserade aktiviteter.

Utomhus hade Christer SA0BFC och Nils SM0FNV satt satt upp en QRP- station i ett vindskydd med en dipol uppe mellan ett par träd. Scouterna fick komma dit och prova på att prata i radio samt att prova på radiopejlorientering. En ”räv" var uppsatt en bit bort och fick letas fram genom att man krysspeljade sig dit med den lilla mottagaren, kallad "rävsax". Här får ett par scouter och scoutkedaren Anders lite information. Det var typskt höstväder. Ganska kallt och rejält blåsigt men alla hade kläder efter väder så det fungerade bra även om Christer och Nils fick åka till klubbstugan och värma sig ett par gånger.

Inomhus var det varmt och gott. Runt bordet kunde man fika, löda och fixa med elektronik. Längst bort sitter en grupp scouter och kör YOTI - Yamboree  On The Internet - chatt och kontakter med andra scouter jorden runt.
Vi hade också en Telegrafi- dator igång så scouterna kunde prova på att göra morsetecken (=ljud) med gammaldags telegrafinyckel, s.k. ”handpump”. Vi hade också skaffat byggsatser på Telegrafi- generatorer som scouterna lödde ihop och sedankunde träna morse med. Det var mycket uppskattat och en stund var det ett väldigt ”pipande” i lokalen.

Telegrafisändning

Radion gick mycket på scoutfrekvensen på 3,5 MHz och vi hade kontakt med scoutkårer runt om i Sverige, Norge och Finland. Man skulle utväxla bokstavskoder i ett ”Nordiskt Pussel” samt prata lite om vad man höll på med. Själv satt jag ganska mycket vid riggen och körde SSB tillsammans med olika scouter. Meningen är att scouterna ska få tillfälle att ”hålla i mikrofonen” och prata med scouten ”på andra sidan”. Det är ganska skrämmande första gången att ”prata i radio”, men några var modiga och vågade.
En av scouterna lärde sig så snabbt att han till och med kunde sända ”CQ CQ CQ DE SJ0TA SJ0TA” från vår station under överinseende av Lasse SM0FDO.

Vi körde också en del FT-8. Det ger snabbt ett ganska stort antal QSO så totalt fick vi ihop drygt 45 QSO:n under dagen.

Karta m nålar

På slutet av dagen satte vi nålar i en karta på de länder vi varit i kontakt med på radio och via Internet. Det blev en hel del länder och det blev också en liten geografilektion och en påminnelse över hur nära vi är varandra geografiskt och mänskligt. Scoutledaren Anders hade också ett intressant påpekande när han konstaterade att den chatt-server som användes för JOTI av någon anledning slutade fungera. Men kommunikationen via radio var inte lika lättstoppad! Radiovågorna når fram utan Internet.

jota joti certificate

Ett tag efteråt fick vi detta fina certifikat.

Vill du veta mer om Jota/Joti och om vad man gör internationellt kan du läsa här:
Du kan välja lämpligt språk uppe till höger i bild om du inte är bekväm med engelska.

Jag vill tacka alla som medverkade! Jag hoppas vi kan göra om det nästa år!

Stefan SM0ASB, ordförande