När det gäller D-star är användningen ännu lägre, det är kanske nåt tiotal tillfällen som QO:s repeater använts det senaste halvåret och i samband med service stängdes repeatern av under några veckor och ingen verkade sakna den, det var bara en enda person som hörde av sig och undrade om den var trasig.

Styrelsen gick på försommaren ut med ett upprop att samlas på repeatern varje dag för att lite anspråkslöst utbyta lite tankar, först provade man med kl 18, sen 18.30 och till slut 20.30, men det var bara någon enstaka som ropade upp och till slut dog det försöket också.

Vad kan vi göra för att öka användningen av klubbens repeatrar? VI har ju trots allt ett rätt brett utbud med både FM, DMR och D-star med bra sändarplatser och bra täckning så varför används dom inte mer?

Sändarna för digital trafik går för all del ofta men det beror ju på att det är andra, ofta utomlands, som använder de talgrupper som våra repeatrar är anslutna till och då går ju sändarna igång men det betyder ju inte att just vår repeater används.

Många kör numera med egna hot-spots och då behövs ju inte längre några repeatrar så kanske är det här med repeatrar ett avslutat kapitel?

Det tar ju en del kraft hos frivilliga och kostar en del pengar att underhålla föreningens sändarplatser och det känns ju lite onödigt om det ändå inte är någon som använder dom.

Så vad kan vi göra för att öka användningen?

Har du några tankar eller förslag så skicka dom gärna till repeater@sk0qo.se