Februari 2024

Bäste radiovän – medlem i Södertörns Radioamatörer!

Januari var en månad med väldigt växlande väder. Trots detta lyckades vi hålla igång verksamheten i klubbstugan. Det snöade och töade om vartannat så ibland var det mycket snö att ta sig igenom, ibland var det väldigt, väldigt halt. Det är inte mycket att göra åt, vi bor i ett land där det är så vid den här tiden.

Jag roade mig med att analysera noteringarna i den fysiska besöksloggboken i klubbstugan för månaderna november + december 2021, 2022 och 2023. Personerna som besöker stugan har varierat över tiden men totalen av antal loggade besök är ganska konstant, runt 190. November + december är antagligen inte särskilt representativa på grund av väglag och mörker men det är i alla fall ett stickprov.

Det har varit mycket fokus på teknik med tester och laborerande av olika slag på onsdagsmötena. Teknikgruppen är i full gång och har beskrivit sina pågående projekt i följande artikel:

Många besökare vill gärna bara komma och umgås, ta en fika och snacka. Vi har därför vid senaste styrelsemötet resonerat om att ha onsdagarna mera inriktade på ”sociala aktiviteter” och ha tisdagskvällar för teknikworkshops. Det blir inte renodlat så för vi vill ha balans så att vi alla träffas och trivs. Kolla på Discord vad som gäller just den dagen. Vi har stugvärdar klara för februari, mars och april så det komemr att vara öppet och finnas fika.

På onsdag den 7 februari kommer Nils SM0FNV att visa hur man använder vår fina Schlumberger SI 4031 Stabilock för att mäta på transcievers och jag kommer att ta dit min gamla Kenwood TS-140S som testobjekt.

Vi kommer att ha flera aktiviteter och föredrag under våren och försommaren. Vi kommer att annonsera det löpande på www.sk0qo.se .

Läs här om hur du ansluter dig till Discord: https://sk0qo.se/index.php/senaste/nyheter/3458-vaelkommen-till-sk0qos-discord-server Jag har fått kommentarer om att det är många aviseringar som plingar och plongar på mobilen hela tiden. Jag har en Android- telefon och jag har gått in på ”Appar” och Discord och stängt av de flesta aviseringarna för att få det mera rimligt.

Jag har blivit kontaktad av en person som efterfrågar provtillfällen för amatörradiocertifikat. Vi anordnar prov när någon frågar efter det så detta innebär att vi högst troligt kommer att anordna minst ett provtillfälle i klubbstugan nu under våren. Är du intresserad av att avlägga prov nu under slutet februari eller under mars, hör av dig till oss på mail (t.ex. sk0qo@sk0qo.se ) så vet vi om ni är fler som är intresserade.

Kommande helg lördag 3 februari till söndag 4 februari (eller kanske just nu när du får detta brevet) är det EUDXC contest. Vi avser köra CW och SSB i klassen MOST Multi Operator Single Transmitter. Den här gången är det fokus på att lära sig köra test och använda loggprogrammet N1MM eller att avrosta sig och lära av varandra. Jag har anmält mig. Det är evigheter sedan jag körde test så det skall bli kul att prova på. Vill du också prova på är du välkommen!

Vi förbereder oss för årsmötet. Det kommer att hållas i Haninge Kulturhus, samma lokal som förra året, den 9 mars kl 14. Kallelse kommer att komma ut senast den 17 februari och årsmötesdokumenten kommer att finnas tillgängliga på webben senast den 23 februari.

Det var allt den här gången.
Jag önskar dig allt gott och hoppas vi hörs och ses!

73s de

Stefan SM0ASB