DSC 2754bTill i år hade vi skaffat Swish-konton för att minska kontanthanterigen, men varje Swish-transaktion tar betydligt längre tid än att ta emot en sedel så risken var stor att det skulle bli kö.. Nu gällde det att få det att fungera. Jag klev upp, skrev ut och plastade in några Swish- QR- koder som vi senare satte upp på flera ställen vid entrén. Det hjälpte att flera kunde betala lite i förväg och direkt få stämpel på handen vid inpasseringen.

Halv åtta öppnade vaktmästaren Sia för oss så vi kunde börja släppa in försäljarna till borden som vi satt på plats dagen före, efter att skolans elever börjat gå hem.

Förberedelserna började redan i maj då vi bokade lokalen i Fredrika Bremergymnasiet i Haninge. Dagarna före prylmarknaden var intensiva med förberedelser, men nu var det äntligen dags!

Vi öppnade insläppet klockan nio och försäljningen började klockan tio. Under den tiden passade många på att köpa fika i YL- baren och prata med vänner och bekanta. Yvonne, SA0YLY och hennes medhjälpare hade lagt ner ett jättejobb med att göra räkmackor, köttbullsmackor, andra mackor, ordna med kakor, dricka, kaffe och annat så att våra besökare hade att välja på.

DSC 2766b

Klockan tio hälsade jag alla välkomna via högtalarna och insläppet till försäljningslokalen öppnade.
Vi hade över 300 betalande besökare och om man räknar med försäljare och klubbens funktionärer så var det nog åtminstone 350 personer som deltog i detta event.
Många hade stått och väntat förväntansfullt och det tog bara ett par minuter så var det fullt runt alla borden.

DSC 2764b

Det var många säljare på plats. Fler bord hade bokats än förra året.
Det var prylar av alla slag till salu. Både väldigt fina och nya grejor och lite äldre grejor av alla kvaliteter. Flera företag var på plats; Limmareds Radio, FB Radio och Södertälje Teleanläggningar, dessutom ett par organisationer samt många privatpersoner som hyrt bord för att sälja ut lite av alla prylar som samlats i hemma.

DSC 2745b

På plats var också SSA, som sålde utrustning som donerats av ett dödsbo till förmån för ungdomsverksamheten.

DSC 2742b

Här ett annat bord med lite av varje.

DSC 2763b

På plats var också Kjell, SM0CHO, en generös donator av radioprylar till klubben, som undersöker en ”pryl” hos oss på SK0QOs bord. I bakgrunden SM0-8630 Moses K Frost som också gjorde fynd.

DSC 2758b

Ulf, SM0DWK bjöd på godis för radioamatörer

Klockan 13.30 började Distrikt-0 mötet. Det hölls i en del av matsalen bredvid YL- baren. Det var väldigt roligt att D0 ville ha sitt möte i samband med prylmarknaden.

I och med detta var prylmarknaden i praktiken över. Besökarna hade antingen gått hem eller gått till D0- mötet så säljarna började packa ihop.
Sedan var det dags att fälla ihop de hyrda borden, städa av golven samt ställa tillbaka alla bord som tillhörde skolan så att det inte syntes att vi varit där.
Klockan halv fyra var vi klara. Vaktmästaren var nöjd. Vi var nöjda. Vi hoppades att alla säljarna var nöjda. För egen del hade vi på SK0QO sålt nästan allt vi tagit dit. Det blev lite prutning på slutet för att slippa bära tillbaka grejor till Gålö men så skall det vara. Man skall ha möjlighet att göra bra affärer på prylmarknaden!

Dagen hade gått bra! Tack alla besökare, utställare och försäljare, samt alla ni från klubben som hjälpte till både den här dagen och tidigare! Tack för alla de gåvor vi fått och den sponsring som Limmareds Radio, FB Radio, Södertälje Teleanläggningar, SSA med flera bidrog med!

Om allt går som jag hoppas så ses vi om ett år igen på en ny prylmarknad!

Bästa 73s de
Stefan SM0ASB