När vi tidigare hade kurser i klubbstugan eller skolan i Jordbro hade vi svårt att samla de minst 6-7 deltagare som krävdes för att starta en kurs med allt som behövs med lärare, lokaler och övriga funktionärer för att få allt att fungera. Orsakerna är säkert flera men en faktor är att det är svårt för både deltagare och lärare att binda upp sig för fem hela helger under vår eller höst. Det betyder att alla ska vara tillgängliga alla tio dagarna och kursen sträcker sig normalt över kanske tre-fyra kalendermånader. Det är ju dessutom vid årstider då allt annat ska ske med landställen, trädgårdar, båtar som ska i eller upp ur sjön, skolavslutningar och barnens fritidsintressen och mycket annat. Sen ska ju alla kunna ta sig till klubbstugan på Gålö alla kursdagar och vara där från morgon till kväll.

Med erfarenhet av detta började vi skissa på en distanskurs där deltagarna kunde studera när det passar dem men ändå ha tillgång till lärarstöd om det behövs. En del provskott gjordes men i samband med Covid blev det akut och kursen färdigställdes och öppnades för deltagare.

Resultatet lät inte vänta på sig, det kom anmälningar från hela landet och antalet deltagare ökade snabbt.

Distanskursen har ju flera fördelar jämfört med en lärarledd kurs på plats men den kräver ett visst mått av disciplin och planering för att ge önskat resultat.

Den är idealisk om man pendlar till jobb eller skola, då kan man läsa några avsnitt varje dag medan man reser. Men om man har familj och barn så kan det bli lite svårare att planera in tid för studier. Då blir det lätt "..äh, tar det i morgon..." och så rinner det ut i sanden.

Men om man kan planera in ett eller ett par pass i veckan, kanske efter mat och barnens nattningsprocedurer, så ska det inte vara något större problem att komma i mål inom rimlig tid. Några särskilda krav på förkunskaper krävs inte men man ska vara intresserad av teknik, gärna radio, och att lära sig det som krävs. Det enda som krävs är att man kan koppla upp sig mot vår kursserver på nätet, helst med en dator som har större skärm än mobilen. Inga appar eller program behöver installeras, det räcker med en webbläsare och allt material som behövs finns i kursen.

Den snabbaste deltagaren, hittills, klarade slutprovet efter en vecka(!) men annars ligger det kanske ofta mellan en till tre månader för att komma igenom materialet och kunna klara slutprovet även om det finns dom som hållit på betydligt längre också.

Hittills har 32 deltagare i kursen klarat av certprovet och blivit radioamatörer och flera är i slutfasen och repeterar i väntan på ett provtillfälle. Nu återstår att hjälpa dom igång så att det blir aktiva på banden också!

Du kan läsa mer om kursen här.

Känner du någon som är intresserad att bli radioamatör så hör av er till kurs@sk0qo.se .

andrew neel ute2XAFQU2I unsplash p