Det var ett välfyllt progam som sträckte sig över en stor del av dagen.
Från oss i styrelsen på SK0QO deltog flera personer; Lasse Jacobsson SM5FDO, Joakim Svanfeldt SA0BSJ samt undertecknad. Dessutom deltog två av våra YOTA- deltagare Moses och Kim.

Totalt var det runt 45 deltagare. Det var krångligt att ta sig dit. Jag åkte kollektivt och planerade att vara vid utomhusaktiviteterna vid Kaknästornet strax efter klockan 11. Tyvärr blev det inte så. På gund av demonstrationerna och Paludans aktion vid Turkiska ambassaden var trafiken runt Diplomatstaden avspärrad så bussen (69:an från centralen) gick i stället till Karlaplan. Det blev en uppfriskande promenad längs Karlavägen och över Gärdet, men samtidigt blev jag ordentligt försenad. Jag fick senare veta att ett antal personer som tänkt besöka eventet inte kunna ta sig dit eller inte velat just på grund av demonstrationerna. Synd att det kolliderade.

Jens Zander, SSA:s ordförande var där och höll en presentation. Förutom att prata om hobbyns utmaningar och SSA:s årsmöte, som kommer att hållas i Kista, pratade han också en del om arbetet med ett nytt ”instegscertifikat” för att underlätta att bli certifierad radioamatör. Vi hade en bra dialog om detta och våra två ”YOTA:s”, som var mycket positiva till förenklingarna, fick tillfälle att framföra sina åsikter och förslag. Mycket positivt!

DSC 1916b

Jan-Olof SA0IFP, som är föreståndare för SK0TM, berättade om stationen. Vi hade möjlighet att besöka stationen både före och efter föreläsningspasset och det kördes till och med något QSO. Det blev fort trångt i shacket!

DSC 1913b

Vi fick sedan intressant information om både AMPRNet och SVXlnk.

Avslutningsvis presenterade sedan Tekniska Högskolan sin radioklubb varefter vi som final på hela mötet fick prata och berätta om vår klubb Södertörns Radioamatörer.
Förutom ren information om klubben så pratade vi också om vår YOTA- verksamhet där vi verkar vara ledande i Sverige just nu.
Jag hade gjort en bildserie, typ Powerpoint, som vi också kan ha vid lämpliga tillfällen framåt då vi vill prata och visa upp vår klubb.

En bra dag, och förhoppningsvis en nytändning och början på ett bra samarbete inom distrikt noll!

73s de
Stefan SM0ASB